Kulturhuset Rejsestalden

La Apparizione

Virtual Reality kunstværk af Christian Lemmerz 11. maj - 24. juni 

Der er gratis entré til udstillingen, men HUSK at du skal vise Coronapas og ID ved indgangen.

En gylden kristusfigur svæver i universets mørke, Christian Lemmerz & Khora Contemporary

I Christian Lemmerz´ virtual reality værk La Apparizione møder man Den Korsfæstede. En plaget gylden krop, løst fra korset og frit svævende i det dybeste mørke, med sår der afslører kød og blod under hudens skinnende metaloverflade.

Måske kan man forestille sig et sakralt peepshow. Det, der afsløres for beskueren via VR-mediets ekstreme billedlighed, er en fusion mellem den lidende Frelser og en nærmest vulgær bodybuilder. I dette felt mellem patos og ironi, mellem det falske og det virkelige, gennemlever den gyldne ”Silver Surfer,” Jesus Kristus, døden som kropslig begivenhed, den død vi lever.

Virtual Reality-rummet er i den grad et manipuleret rum som er bestemt af hvordan vores hjerner konstruerer virkeligheden. Som et fantasirum arbejder det på et niveau mellem form og formløshed, som om det levende metal pludselig kunne skifte form. På samme tid tillader det en æstetisering af den skrækindjagende smerte, det udgydte opkast og blod, så det fremstår som flydende guld og derved giver den irrationelle psyke et perceptionssammenbrud, men også glæde.

Syner, drømme og ud-af-kroppen-oplevelser er fænomener som længe har trodset vores perception af virkeligheden. Som et nyt medie og en ny teknologi undersøger Virtual Reality grundigt den menneskelige bevidsthed, et af de sidste uudforskede områder inden for neurovidenskab og filosofi. På denne tærskel til virkeligheden, via dette medie, stiller Lemmerz’ fremstilling af Kristus derfor spørgsmål til selve vores eksistens, vores følelse af at være til stede, vores opfattelse af hvem vi er.

Kitt Johnson er danser og koreograf på værket. 

(Ovenstående kuratortekst er oversat fra engelsk af Simon Fruelund)

Om Christian Lemmerz

Christian Lemmerz er tysk-dansk billedkunstner, født i 1959, uddannet ved Kunstakademiet i Carrara i Italien 1978-82 og Kunstakademiet i København 1983-88. Trods den klassiske billedhuggeruddannelse i Carrara fik Lemmerz de væsentligste impulser fra efterkrigstidens popkunst og proceskunst, ikke mindst fra landsmanden Joseph Beuys.

Lemmerz har især markeret sig inden for skulptur- og installationskunst. I konfrontationen med værker dannet af organiske materialer som margarine og døde dyrekroppe fastholdes beskueren i en blanding af skuelyst og afsky.

I snart klassisk formsøgende, snart radikalt formsprængende skulpturer og installationer kredser han om emner som kroppens forgængelighed og længslen efter det metafysiske. Lemmerz' gennembrud blev den omstridte installation Scene fra 1993-94, udstillet på Esbjerg Kunstmuseum, hvor han lod svinekroppe i tætlukkede glasmontrer gå i forrådnelse under udstillingsperioden.

Lemmerz har desuden arbejdet med både scenografi, og som forfatter og instruktør. I dag er Lemmerz repræsenteret i flere privatsamlinger, på The Saatchi Collection i London samt på en række danske kunstmuseer, herunder Statens Museum for Kunst, Horsens Kunstmuseum og ARoS Aarhus Kunstmuseum.

(Kilde til oplysninger om Christian Lemmerz: Lense-Møller, Bjørn; Bogh, Mikkel: Christian Lemmerz i Den Store Danske på lex.dk. Hentet 3. februar 2021 fra https://denstoredanske.lex.dk/Christian_Lemmerz)

Arr.: Rejsestalden