Hvad træer fortæller
Forfatter Jens Blendstrup besøger slotsparken og Rejsestalden onsdag den 5. april kl. 19
Arrangementet er en del af Jægerspris Blomsterfestival og er blevet til i samarbejde med Frederikssund Bibliotekerne og Jægerspris Slot. Billetter koster 95 kroner og inkluderer plakat med Danneregen tegnet af Ole Leibach. Køb billet
Mød op på Rejsestaldens parkeringsplads og gå med i Slotsparken, hvor Jens Blendstrup læser sit digt om Danneregen højt. Følg med tilbage til Rejsestalden og oplev en sprudlende samtale mellem Blendstrup og hans forfatterkollega, Simon Fruelund, om træer og litteratur og helt sikkert meget andet.
Egetræer kan blive meget gamle. Ældre end Gorm og det danske kongerige. De har historien indlejret i deres årringe. Hvad har de ikke set? Billedkunstneren Ole Leibach og forfatteren Jens Blendstrup har brugt mere end 5 år på at finde og kortlægge de vigtigste af både de kendte og de ukendte ege. Blendstrup har lagt øret til barken og skrevet historier ned, der i mistænkelig grad minder om os mennesker, med alt hvad vi rummer af kærlighed og lyst og nød og liv og latter, kontaktannoncer og breve til kommunen (fra Ege-ekspeditioner).
- På en måde var det en opdagelsesrejse i et allerede kendt land, fortæller Jens Blendstrup. - Meget hurtigt blev vi lige så optaget af at finde de ukendte ege og navngive dem. Det førte så til mine portrætter af Hjemmehjælperegen, og skurvognsegen, og den ulykkelige lille eg - egen Ole, der i 1000 år havde nærmet sig sin elskede, for så er blive skilt som alle os andre. Ha-ha. Jeg holder så meget af samarbejdsprojekter fordi man laver ting man aldrig selv ville have fundet på. Og så er der også det mindst lige så vigtige, at man bliver venner mens man leder efter egetræer. Det at have et projekt sammen, er sådan mænd tit bliver venner. Jeg kan huske da jeg var barn og nogle gange kom ind i en garage, hvor min far stod med Agger Madsen og telefonmanden. De var ved at lave et modelfly, men snakkede lige så meget om livet mens de drak øl, til at slukke tørsten. Jeg tror faktisk mennesker er blufærdige uden et projekt. Det er lidt det samme jeg har med fotografen Lars Gundersen, som jeg har besøgt Berlin, og Venedig og havelåger med. Der kommer de her værker ud af det, som er ganske unikke. Da ege-projektet startede boede Ole i Skælskør og jeg i Korsør. Og da han spurgte om jeg ikke ville skrive nogle historier til hans tegninger, sagde jeg først nej for jeg kunne ikke se forskel på en eg og en bøg. Men så så jeg hans enorme tegninger, som var nærmest rembrandske i deres udtryk og tænkte ok, måske kan jeg lære at kende forskel på de træer. Og resten er historie. I dag kan jeg ikke undvære naturen mere. Jeg er blevet vinterbader og ekspert i træer - helst dem der er over 300 år gamle, fordi de har så meget karakter og aldersskavanker. Min ven Lars Gundersen siger det samme om mennesker, at et ansigt først er interessant når mennesket bag ansigtet har levet et liv. For det er i rynkerne og poserne under øjnene man ser hvad livet har gjort ved os. Der er egetræer jo perfekte. Fordi de om nogen har set verden - begynde.
Jens Blendstrup (f. 1968) udformer skæve, skøre og sjove værker, hvor alvoren møder ironien og går op i en højere enhed. Menneskelige særheder og livets tragikomiske elementer er omdrejningspunktet for Blendstrups forfatterskab, der strækker sig på tværs af litterære genrer. Han er vokset op i den velhavende aarhusianske bydel Risskov, der har været inspiration til flere af hans værker, og som har været medvirkende til navngivningen af Blendstrup som ”villavejsvidnet”. Det var i høj grad et navn, der fik sit tilknytningsforhold til Blendstrup, med gennembrudsromanen Gud taler ud (2004) (fra Litteratursiden).
Simon Fruelund (f. 1966) er forfatter, elsker oliventræer, og er denne aften frivillig ressource i Rejsestalden.
Arrangementet er en del af Jægerspris Blomsterfestival. Se det øvrige program
Arr.: Rejsestalden i samarbejde med Frederikssund Bibliotekerne og Jægerspris Slot